سئو و UX رابطه پنهان تجربه کاربری و رتبهبندی گوگل!

تعامل تجربه کاربری UX و سئو SEO بهترین روش های طراحی سایت برای سئو

لازم است ارتباط بین تیم های UX و SEO رامدیریت و بهبود بخشید زیرا این دو به هم بسیار وابسته هستند. موتورهای جستجویی مانند گوگل، از الگوریتم های بسیار هوشمند و پیچیده ای برای ارزیابی و رنکینگ استفاده می کنند. با در نظر گرفتن مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی در نتایج جستجو، سئوی سایت همان عاملی است که سایت شما را برای الگوریتم ها بهینه می کند. شما می‌توانید برای کسب ایده در مورد تأثیر تجربه کاربری در سئو به سایت‌های موفق در حوزه کاری خود مراجعه کنید. منتهی باید دقت شود که به‌جای الگوبرداری چشم‌بسته، هدف و فلسفه انجام  کار را شناسایی کنید، چرا که ممکن است پیاده‌سازی یک هدف با دو روش متفاوت انجام شود؛ اما به نتایج یکسانی بینجامد.

با ترکیب این دو زمینه، می توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید و وب سایتی را ایجاد کنید که با هنجارهای جدید و انتظارات کاربر مطابقت داشته باشد. در این بخش از مقاله تاثیر تجربه کاربری در سئو و نقش تجربه کاربری در سئو، به عوامل تاثیرگذار این حوزه در سئو خواهیم پرداخت. همانطور که کاربران Google به تعامل با موتور جستجو ادامه می‌دهند، Rank Brain به یادگیری و اصلاح موارد جستجوی خود (یا هدف جستجو در مقابل نتایج) ادامه می‌دهد. گوگل قبلا اعلام کرده بود که Rank Brain سومین عامل مهم در تعیین رتبه‌بندی SERP است. همه می‌دانید که سئو چیست و حالا با مفهوم اینکه تجربه کاربری چیست هم آشنا شدید.

رابط کاربری، بحثی گسترده است که با توجه به شرایط و زمان نیز گسترش یافته و دستخوش نیز تغییر خواهد کرد. زمانی که کاربران سایت شما تنها با دیدن یک صفحه ترک می‌کنند نشان دهنده ی تجربه کاربری ضعیف است. این رفتار کاربران باعث می‌شود که موتورهای جستجو ارزش و اعتبار کمی برای وب‌سایت شما در نظر بگیرند. تجربه کاربری بسیار مهم تر از اون چیزی هست که چند سال پیش تصور می‌شد. حدود یک دهه قبل زمانی که صحبت از بهبود UX سایت می‌کردیم، موضوع برای همه چندان جذاب و مهم نبود. همچنین بهینه سازی سایت به استفاده از کلمات کلیدی و ایجاد بک لینک خلاصه می‌شد.

ولی متاسفانه با وجود نمایشگرهای با وضوح HD که این روزها بسیار رایج شده‌اند، شما نمی‌توانید کیفیت تصویر سایت‌تان را برای بالا بردن سرعت، کم کنید. همچنین می‌توانید از هدینگ‌های دیگری مثل H2 و H3 نیز برای از جدا کردن محتوای طولانی استفاده کنید تا چشم کاربر در زمان مطالعه محتوای شما خسته و آزرده نشود. شما در اینجا محدودیتی ندارید، غیر از آنچه از نظر بصری برای صفحه معنی دارد، می‌توانید از تگ هدینگ برای تقویت پیام و عنوان محتوای موجود در زیر آن استفاده کنید. یکی از اولین چیزهایی که بازدیدکنندگان هنگام ورود در صفحه سایت شما مشاهده می‌کنند، شناسه سایت یا لوگوی آن است. لوگوی شما باید واضح، زیبا و بدون درهم ریختگی باشد و با آنچه بازدیدکننده نیاز دارد، ارتباط داشته باشد. در اینجا، کمی بیشتر فرصت دارید تا برای تقویت و گسترش پیام عنوان که پیش‌تر توجه آن‌ها را به خود جلب کرده است، توضیحاتی ارائه کنید.

اگر یک طراحی رابط کاربری بصری داشته باشید، کاربران برای گشت و گذار در سایت شما و یافتن اطلاعات مورد نظرشان راحت تر خواهند بود. اگر یک محصول دیجیتال دارید، این تعامل در محصول دیجیتال شما نیز رخ خواهد داد. اگر سایت شما فاقد تجربه کاربری مثبت و سهولت استفاده است که کاربران نهایی برای پیمایش سایت شما نیاز دارند، بازدیدکنندگان را به سمت رقبای خود سوق خواهید داد. آیا برای جستجو در اینترنت از موبایل استفاده می کنید؟ شما جزو بیش از 63 درصد مردم دنیا هستید که بخش بزرگی از وقت شان را بدین شکل بر روی دستگاه هایی بجز لبتاپ و رایانه سپری می کنند. اگر سایت شما با نمایش در موبایل سازگار است، تقریبا تمام کاربران تلفن های همراه به شما سر خواهند زد. متن هایی که در سایت تنها برای ربات های موتورجستجو طراحی شده است و میزان بالایی چگالی کلمه کلیدی دارد، فاقد ارزش از نظر UX است.

چراکه الگوریتم های گوگل براساس تجربه کاربری طراحی شده است و برای تجربه کاربری نسبت به هر پارامتر دیگری، ارزش بیشتری قائل است. به طور مثال زمانی که وارد یک سایت می شوید و همه چیز برای شما تا لحظه انتخاب محصول، ایده آل است، یعنی آن سایت رابط کاربری خوبی دارد. اما اگر محصول را انتخاب کردید و با پیام خطا مواجه شدید، متوجه می شوید که تجربه کاربری سایت ضعف دارد. تجربه کاربری یک مفهوم دوسویه برای توسعه وب سایت و القای احساس ارزشمندی به مشتری است. برای بهبود این مفهوم و دسترسی به این فلسفه، باید مدیران سایت و صاحبین برند به این مفهوم عمیقا پی برده و استراتژی خود را برمبنای آن تنظیم کنند. طراحی تجربه کاربری و یا همان User Experience design، شامل دو مورد است.

وقتی خوانندگان محتوایی را پیدا می‌کنند که هم مرتبط و هم کاربر پسند است، احتمال بیشتری دارد که در سایت بمانند، تعامل داشته باشند و نرخ تبدیل افزایش یابد. همان‌طور که بارها به آن اشاره کردیم، تولید و انتشار محتوای جدید و یونیک از مهم‌ترین اقداماتی است که در سئو سایت انجام می‌شود. گذشته از اهمیت توجه به بات ها و قوانین موتور جستجو، مخاطبینی که بر روی سایت توانسته اند ارتباط خوبی با فرآیندها و انواع محتوا برقرار کنند، خاطره ای خوش و حس مالکیتی بی نظیر را در در ذهن می پرورانند. در این میان پرداختن به نقش فاکتورهای سئو و شاخص های تجربه کاربری، بسیار حاذز اهمیت است. همراه ما باشید تا بتوانیم دید بهتری را نسبت به این موضوع بدست آوریم.اگر مقاله طراحی تجربه کاربری سایت و نقش آن در سئو مطالعه کرده باشید مباحث مطرح شده در این مقاله را بهتر درک می کنید. عواقب منفی شیوه های بد SEO بر تجربه کاربر را نمی توان دست کم گرفت.

با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر، تعامل و نرخ تبدیل، می‌توانید فرصت‌هایی را برای بهبود UX و رتبه‌بندی جستجوی خود شناسایی کنید و نتایج بهتری کسب کنید. به عنوان مثال، پر کردن کلمات کلیدی یا بهینه سازی بیش از حد یک وب سایت می تواند منجر به UX ضعیف شود و تأثیر منفی بر تعامل کاربر و به نوبه خود بر SEO داشته باشد. سئو به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های بازاریابی آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد، زیرا وجود در نتایج اولیه موتورهای جستجو به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا بهتر دیده شوند و به مخاطبان مورد نظرشان برسند. گوگل اخیرا از الگوریتم Passages رونمایی کرده که کاربر را درست به پاسخ اش آن هم دقیقا در بخشی از یک محتوای طولانی هدایت می کند. با این اوصاف، نمی توان میان سئو و تجربه کاربر فاصله ای را متصور شد زیرا هردو با تعاملی که دارند، خروجی مورد انتظار را به ارمغان می آورند.

هنگام ارزیابی و رتبه بندی وب سایت شما، گوگل تنها عوامل فنی را در نظر نمی گیرد. همچنین رفتار انسان را در نظر می گیرد و داده هایی را در مورد مدت زمانی که کاربران معمولاً در وب سایت شما صرف می کنند و نحوه تعامل آنها با آن جمع آوری می کند. تمام موارد ذکر شده در بخش قبل اگرچه برای گوگل اهمیت دارند اما روی رضایت کاربر هم تاثیرگذار هستند. اما فارغ از تمام این موضوعات، تجربه کاربری خوب باعث ایجاد حس رضایت در کاربر می شود و استفاده او از سایت را تداوم می بخشد. تجربه کاربری یا UX نحوه تعامل کاربر با یک محصول یا سیستم است و بخش مرکزی طراحی وب سایت خوب است. تجربه کاربری پایه و اساس قابلیت استفاده یک سایت است، و این جنبه ای از سئوی داخلی است که توسط بسیاری از مردم نادیده گرفته می شود.

UX همه آن چیزیست که باید در مسیر حرفه ای شدن، به آن دسترسی پیدا کنیم. هنگامی که از UX وب صحبت می کنیم، منظورمان تنها UX محتوایی نیست، بلکه محتوا و تکنیک را باهم در نظر می گیریم. اگر می خواهید کمکی برای تولید نسخه های سئو پسند داشته باشید که از رقبای شما پیشی بگیرد، امروز با ما تماس بگیرید. ما یک تیم با استعداد داریم فریلنسرها فقط منتظریم تا به شما کمک کند تا به اهداف تجاری خود دست یابید و مخاطبان خود را خوشحال کنید. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. چون تغییری که ایجاد کردید به خوبی کار می‌کند، به این معنی نیست که نمی‌توانید از این بهتر عمل کنید.

خوشبختانه ما در سال 2019 هستیم که تکنیک های مذکور کار نمی‌کنند و تعدادی از آنها برای وب سایتتان جریمه به ارمغان می‌آورند. همچنین با انجام بیش از 50 پروژه موفق توانسته است سکوی پرتاب مورد اعتمادی برای صاحبان کسب کار باشد. در بخش‌های قبلی با مفهوم SEO و UX به‌صورت کلی آشنا شدیم و اکنون قصد داریم تا تاثیر UX در سئو سایت را بررسی کنیم تا با اهمیت رابطه سئو و تجربه کاربری بیشتر آشنا شوید. اکنون که رابطه بین تجربه کاربر و SEO را درک کرده اید، زمان آن رسیده که راه هایی را برای بهبود تجربه کاربری بررسی کنیم. همانطور که مشاهده خواهید کرد، اساس بسیاری از این نکات دید Google به تجربه کاربر است.

هدف گوگل از رتبه بندی صفحات و محتوا بر اساس تجربه کاربری عالی شکل میگیرد و الگوریتم ها نیز بطور مداوم در دستیابی به این موضوع بهتر می شوند. هرکاری که به ارتقا این تجربه کمک کند، مستقیما به موتور جستجو مربوط است. روش‌هایی که برای طراحی صفحات وب استفاده می‌شود می‌تواند تجربه کاربری را بسیار بهبود ببخشد، اما در مقابل این امکان وجود دارد که درک محتوای صفحه برای موتورهای جستجو را غیرممکن کند. این مطلب توسط کارشناسان سئو آژانس طراحی سایت وی نت تهیه شده است. این مجموعه بیش از یک دهه تجربه در زمینه بهینه سازی و کسب رتبه در گوگل داشته و بیش از ۱۰۰ پروژه موفق را در کارنامه خود دارد. گوگل به وضوح اعلام کرده است که UX و SEO پیوند ناگسستنی دارند و از سال 2021، UX یک معیار رتبه بندی رسمی خواهد شد.

هنگامی که کاربران با اختلال مواجه می شوند یا محتوایی ارائه می شود که با انتظارات آنها مطابقت ندارد، نتیجه اغلب نرخ پرش بالا است. این یک سیگنال واضح به موتورهای جستجو ارسال می کند که وب سایت شما نیازهای کاربر را برآورده نمی کند. یک نکته کلیدی از این موضوع این است که یک UX قوی می تواند به طور قابل توجهی بر نحوه درک RankBrain از وب سایت شما تأثیر بگذارد. یک تجربه کاربری خوب، احتمال اینکه RankBrain سایت شما را برای کاربران ارزشمند تشخیص دهد، افزایش می دهد. این تشخیص می‌تواند تأثیر مستقیمی بر رتبه‌بندی جستجوی شما داشته باشد، به طور موثر دید آنلاین شما را افزایش داده و ترافیک ارگانیک با کیفیت بیشتری را به سایت شما هدایت می‌کند.

اگر می خواهید به مفهوم تجربه کاربری  توجه کرده و با استفاده از آن سئوی سایت را بهبود ببخشید، لازم است بر روش های افزایش سرعت سایت مسلط باشید. اثر متقابلی که کاربران در مواجهه با وب سایت، برند، محصولات و خدمات شما دریافت می کنند، همان تجربه کاربری است. به زبان ساده تر می توان گفت که تجربه کاربری یک مفهوم کلی است که می تواند بر توسعه پذیری محصولات، فرآیند بازاریابی و پشتیبانی مشتریان اثر بگذارد. به پشتوانه این حرف می توان گفت که مفهوم تجربه کاربری پیوندی عمیق با سئوی سایت دارد. گاهی اوقات تأثیر ui و ux در سئو سایت به‌صورت منفی می‌شود؛ یعنی مدیران سایت، سعی دارند با طراحی ظاهری فوق‌العاده به نتایج بهتری برسند.

دنبال کردن javadyasemi در رسانه های اجتماعی یک راه عالی برای انجام این کار است. به ما بپیوندید تا ارتباط بین SEO و UX، تاثیر RankBrain گوگل، مشکلات سئوی بد بر رضایت کاربر، نقش حیاتی را بررسی کنیم. طراحی UX و چگونه می توان اطمینان حاصل کرد که همیشه به بهترین شیوه ها پایبند هستید. وقتی به تجربه کاربری یا همان User Experience اشاره می‌کنیم، منظور نحوه تعامل مردم با یک محصول است. به‌عنوان‌مثال وقتی می‌خواهید لامپ اتاق خود را روشن کنید با یک کلید برق در تعامل هستید. طراحی این کلید مانند رنگ، ظاهر و نحوه خاموش روشن‌کردن آن می‌تواند بر احساس شما در این تعامل تأثیرگذار باشد.

متخصصان حرفه‌ای سئو، از میزان مورد نیاز و استاندارد سایت‌هایی مثل Google و Bing فراتر رفته و به دنبال راه‎هایی برای بهبود تجربه کاربر خود هستند. اسپمرها (Spammers) همیشه به دنبال ساده‌ترین راه و میانبرهایی برای دستیابی به رتبه‌ در موتورهای جستجو بوده‌اند. این کار، موتورهای جستجو را مجبور کرد تا استانداردهایشان را بالا ببرند. در نتیجه متخصصان سئو هم مجبورند همیشه خودشان را به‌روز نگه ‌دارند و در سطح این استانداردها کار کنند. این مسئله باعث شد تا گوگل به عنوان برترین موتور جستجوگر در دنیا الگوریتم رتبه بندی خود را آپدیت کرده و تغییرات اساسی در فاکتورهای رتبه بندی ایجاد کند. « behavior flow» یا جریان رفتار، به شما میزان تعامل با بخش های مختلف وب سایت را نشان می‌دهد.

این مورد را فقط یک شرکت سئو سایت می‌فهمد و درک می‌کند، اما در عمل مواردی هم هستند که این دو در مقابل یکدیگر قرار می گیرند به طوری که توجه به هر یک می‌تواند باعث تضعیف دیگری شود. شاید یکی از مهم‌ترین تحولات سال‌های گذشته، پررنگ‌تر شدن نقش سئوکارها به عنوان بازاریاب‌های جدید بود. همانطور که گفتیم همین چند سال پیش معیارهای الگوریتم گوگل بسیار ساده بود و صرفا با بکار بردن و تکرار کلمات کلیدی در هدر، پاراگراف‌ها، تایتل و … می‌توانستیم در صفحه اول گوگل رتبه کسب کنیم. اما این مسئله باعث شد تا بسیاری از سایت‌ها رتبه های خوبی کسب کنند در حالی که کیفیت لازم را نداشتند. علاوه بر این، ادغام SEO و UX آینده دور نیست، بلکه واقعیت فعلی است. اجرای موثر عناصر تجربه کاربری برای موفقیت سئو و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل و رضایت کاربر ضروری است.

کاربران تمایلی به انتخاب سایت های ربات گونه نداشته و خیلی سریع سایت را ترک می کنند. درحالت ایده آل، شما باید بتوانید سایت خود را تاجایی رشد دهید که کاربران را به صورت واقعی جذب کرده و در سایت خود نگهدارید. اگر بتوانید به این مهم دست پیدا کنید، نیمی از موفقیت را بدست آورده اید. قطعاً وقتی محتوای شما جذاب نوشته شده باشد، کاربران در سایت شما می‌مانند و دوست دارند به بقیه قسمت‌ها هم سر بزنند. اکثر کاربران در مراجعه به سایت، طراحی آن را نیز در نظر می‌گیرند. علاوه بر اینکه محتوای شما به صورت کامل و جامع است، باید به‌روز باشید.

شاخص های دوستانه با موبایل همواره در هر اپلیکیشن و برنامه ای که به بررسی سئوی سایتمی پردازد وجود دارد. Mobile friendly معیاری مشترک میان کاربران و موتور جستجو است که به تجربه ای ناب می انجامد. وقتی صحبت از بهینه سازی برای موتورهای جستجو به میان می آید، نقش مخاطب در سایت از آنچه که الگوریتم ها تفسیر می کنند، مهم تر به نظر می رسد. در واقع شاید بهتر باشد بگوییم، سئو به شیوه هایی اشاره دارد که برای ربات ها و کاربران، نتایج اثر بخش را به همراه دارد. تعریفی از استانداردهای بهینه سازی و بهبود، با رویکرد همه جانبه که صرفا با سرچ انجین محدود نمی شود.

اگر تصور کنید هدفش مطالعه یک مقاله در مورد این تلفن همراه بوده، خب قطعا یک مقاله مینویسید و در ادامه یا سئو نمیشوید یا اگر هم سئو شوید به دلیل ترک سریع صفحه توسط کاربر، رتبه را از دست میدهید. چراکه کاربر هدفش از جستجوی این کلمه مشاهده یک صفحه محصول است نه مقاله. همین دلیل بود که باعث شد گوگل از الگوریتم mobile-first index رونمایی کند. این الگوریتم عملا نسخه معیار سایت شما برای قدرت سئو را، نسخه موبایل قرار داده. این یعنی گوگل امروز برای بررسی قدرت سئو سایت تان، نسخه موبایل را مشاهده و بررسی میکند نه نسخه رایانه را.

هدف جستجو در درک معنای واقعی کاربران هنگامی که یک سوال را در موتورهای جستجو تایپ می‌کنند، نهفته است. تلفیق آن با طراحی کاربرمحور می‌تواند نحوه تعامل بازدیدکنندگان با صفحات وب را متحول کند و منجر به تعامل، رضایت و رتبه‌بندی سئو بهتر شود. حال، تصور کنید بازدیدکننده‌ای در صفحه‌ای با طراحی زیبا فرود می‌آید، اما متوجه می‌شود که بارگیری آن صفحه زمان زیادی طول می‌کشد یا دارای عناصری است که هنگام خواندن به طرز آزاردهنده‌ای تغییر می‌کنند. این تجربه منفی کاربر می‌تواند بازدیدکنندگان را از سایت دور کند و بر نرخ پرش و در نهایت بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد. همانطور که بیان کردیم، گوگل با اولویت بندی تجربیات کاربران، رتبه بندی را انجام می دهد در این مقاله گفتیم که تجربه کاربری چیست و مراحل بهبود تجربه کاربر را مرور کردیم.

از سال 2021، گوگل وب‌سایت‌ها را بر اساس ” page experience” رتبه بندی می‌کند. در چشم انداز پیچیده بازاریابی آنلاین، تلفیقی از طراحی UX و سئو (بهینه سازی موتور جستجو) مزایای قابل توجهی را برای بازاریابان جاه طلب و برندهایی که به آنها خدمت می کنند ارائه می دهد. این فقط در مورد طراحی زیبای وب سایت یا رتبه بندی بالا در نتایج جستجو نیست. این در مورد ترکیب این عناصر به طور یکپارچه برای دستیابی به ازدواج کامل بین ظرافت فنی و ارتباط عاطفی است. محتوای جذاب، آموزنده و دارای ساختار مناسب، کاربران را برای مدت طولانی تری در سایت شما نگه می دارد، نرخ پرش را کاهش می دهد و UX را بهبود می بخشد.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/